مسئولیت سازنده برای پیچ رولپلاک سنگ نما

بعد از تحویل ساختمان سازنده یک مسئولیت هایی در قبال سنگ نمای ساختمان دارد. سازنده یا نباید نما را سنگ کند و یا اگر سنگ میکند حتما جوری انرا چفت و بست کند تا ریزش نکند. مقصر ریزش های طبیعی صدرصد سازنده و مهندس ناظر است. البته زمان معینی برای این مسئولیت تعیین شده است که ده سال میباشد

مسئولیت مالکان بعد از ده سال برای ریزش سنگ نما

کسانی که ساختمان را خریداری میکنند بدانند که بعد از ده سال هزینه پیچ رولپلاک سنگ نما به عهده خودشان است. همچنین سنگ اگر بر اثر زلزله ریزش کند هیچ خسارتی بر عهده سازنده نیست و مالک ساختمان باید خسارت را پرداخت کند. حتما بی درنگ با همکاری اهالی ساختمان سنگ ها را پیچ رولپلاک کنید تا در صورت ریزش و خسارت های شدید به دردسر نیوفتید

مقصر اصلی ریزش سنگ نما کیست و کجا باید پیگیری شود؟

سنگ نمای ساختمان به جهت اینکه در ارتفاع قرار دارد و در دسترس مالکین نمیباشد تا هروز انها را چک بکنند وظیفه سانزده است که هنگام ساخت انرا محکم درست کنند. سازنده ها باید بر اساس قانون انرا اسکوپ و در صورت لزوم پیچ و رولپلاک کنند. در غیر این صورت اگر ریزش سنگ بر مبنای کم کاری خود سازنده باشد مقصر اصلی ریزش سنگ به حساب می اید و مسعولیت تمام خسارات بر عهده سازنده و در قانون جدید مهندس ناظر میباشد. مهندس ناظر باید هنگام نظارت در ساخته شدن ساختمان تمام اصول را گوش زد کند و اگر اصول رعایت نشد پایان کار را امضا نکند. سنگ نما هم یکی از نکات حساس در ساختمان سازی است که امروزه مهندس ناظر و سازنده باید خیلی در ان جدی باشند چون در صورت ریزش سنگ هردو نفر مقصر اعلام خواهند شد

در چه مواقعی رریزش سنگ بر عهده سازنده و ناظر میباشد؟

اگر ریزش سنگ بر اساس زلزله و عوامل طبیعی باشد هیچ مسئولیت برعهده سازنده و مهندس ناظر نیست ولی اگر سنگ خود به خود ریزش کند مقصر صدرصد سازنده است.

 

ایا قانونی راجع به این موارد ثبت شده است؟

بله با مراجعه به شهرداری و مراجع قضایی میتوانید قانون ریزش سنگ را مطالعه بفرماید. اکثر افرادی که با بنده تماس میگیرند میگویند این قانون الکی و من دراوردی است و باید بگویم که خیلی از افراد و این فکر را میکردند و ما شاهد این اتفاق ها بودیم و دیدیم که صاحبین و مالک ها و سازنده ها چه خسارت هایی دادند و خیلی ها هم بر اثر ریزش سنگ فوت کردند. پس این یک شوخی نیست و برای هرکس ممکن است رخ بدهد. تا اخر باما همراه باشید و طریقه شکایت و قانون نمای ساختمان را بخوانید.

 

ریزش سنگ نما تا چند سال بر عهده سازنده

ریزش سنگ نما تا ده سال بر عهده سازنده میباشد و این مدت باز هم بستگی به قاضی دادگاه دارد. سنگ اگر ریزش کند مالک خود به خود به فکر شکایت از سازنده میوفتد. حکم قطعی را قاضی به سازنده میدهد. در بعضی مواقع سازنده ها خودشان دست به کار میشوند و نما را قبل از اینکه مالکین دلخور شوند پیچ و رولپلاک میکند. یا در بعضی مواقع دیدیم که نصف مبلغ پیچ کردن نما را پرداخت میکنند و با مالکین ساختمان توافق میکنند

علت ریزش سنگ نما

  • آب
  • باد
  • برف
  • زلزله
  • نشست ساختمان
  • سیمان و خشکه

تمام این عوامل دلیل محکمی بر ریزش سنگ هستند.

آب زمانی به پشت سنگ نفوذ میکند و باعث ریزش میشود که بندکشی های سنگها باز شده باشند یا اینکه خلل فرج ها روزنه ای برای ورود آب بشوند.

باد نیز وقتی شدید باشد بسیار خطرناک تر از همه ی عوامل عمل میکند و سنگ را تا مسیری همراه خود میبرد.

زلزله با تکان های شدیدش سبب ربزش سنگ در محل خود میکند و در بیشتر ریزش ها سنگ را خرد میکند و یا میشکند و بعد بر روز زمین می وفتد.

نشست ساختمان به چپ و راست و عقب جلو کردن های خفیف یکی دیگر از دلایل ریزش سنگ میباشد که امروزه بسیار گریبان گیر ساختمان ها شده است.

سنگ کار محترم لطفا سیمان را همراه با خشکه پشت سنگ نریز چون ممکن است جان یک ادم را بگیری.خشکه باعث میشود که سنگ به راحتی و محکم به دیوار نچسبد.

خشکه شن و ماسه خام است که با دوغ اب قاطی میکنند که فضای پشت سنگ زود پر شود.

مسئولیت سازنده و مهندس ناظر و سنگ کار بابت نمای ساختمان چند سال است ؟

گاهی اوقات حتما دیده اید که از بالای ارتفاعات ساختمان در خیابان یا کوچه ای که در حال گذر از آنها هستید سنگ ریزه هایی در حال سقوط، ریزش، پرتاب به سمت پایین هستند. اما این گونه ریزش سنگ ممکن است باعث به وجود آوردن خسارت مالی یا حتی جانی شود. زیرا در پایین ارتفاعات وجود ماشین های پارک شده، افراد در حال رفت و آمد، همسایگان و ساکنین مجاور ساختمان باعث شده تا وقوع حوادث ناگوارتری را به وجود آورد. سقوط سنگ ریزه از ارتفاعات ساختمان گاهی در اثر مرور زمان و بافت قدیمی ساختمان اتفاق می افتد. گاهی بر اثر سهل انگاری در محکم کردن سنگ نما در ساختمان یا نشست در بخشی از ساختمان اتفاق می افتد که طی آن سنگ ها از محل نمای ساختمانی کنده شده و به پایین پرتاب می شوند. که برای جلوگیری از وقوع حوادث خطرناک باید قبل از به وجود آمدن این گونه مشکلات سنگ نما حتما محکم شود که طی مراحل مختلف توسط افراد ماهر شرکت بدون داربست با طناب محکم عملیات پیچ و رولپلاک سنگ نما انجام می گیرد. اما با توجه به قانون کار خسارت های جانی تا ۱۰ سال بر عهده مالک و سازنده و همچنین مهندسین ناظر می باشد. اما خطرناکترین مناطقی که احتمال ریزش سنگ نمای ساختمان در آنها زیاد می باشد شامل: سنگ نمای بالکن ها و پیش آمدگی های نما، کلیه ی لبه های مهار نشده شامل بام، اطراف بازشوها مثل پنجره و هر دو بر ساختمان، بالای درب ورود و خروج ساختمان، درب پارکینگ به لحاظ تردد و رفت و آمد زیاد می باشند. در این مطلب درباره ی مسئولیت سازنده و مهندس ناظر و سنگ کار بابت نمای ساختمان چند سال است بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

مجری ذیصلاح چیست؟

در برخی از استان ها حضور و بودن مجری ذیصلاح درج شده در پروانه، جهت ساختمان هایی با متراژ و ارتفاعی معین که به وسیله ی کمیسیون های مختلف شهری و بر اساس توافقنامه های بین شهرداری ها و سازمان استان معین شده جهت صادر شدن پروانه ساختمانی ضروری می باشد ولی هنوز در بیشتر استان ها، این قانون اعمال نمی شود و مالک یا سازنده ای که پروانه ساختمان به نام ایشان صادر شده است به صورت مستقیم وارد عمل شده و مسئولیت اجرای ساختمان بر عهده می گیرند. در شهرهایی که بر طبق قانون، نام مجری ذیصلاح در پروانه ساختمانی درج می شود عدم حضور مجری مندرج در پروانه در کارگاه تخلف به شمار می رود و باید گزارش شود. اما در شهرهایی که هنوز لزومی برای استفاده از مجریان ذیصلاح در پروانه وجود ندارد و مالک به سلیقه خود ساختمان را اجرا می نماید مهندسین ناظر در هر مرحله از اجرای ساختمان می بایست نبود حضور مجری در ساختمان اشاره نمایند. در صورتی که ناظر این مورد را گزارش نکند به منزله ی تایید اجرای ساختمان توسط مجری صاحب صلاحیت بوده و در پایان اگر حادثه ای صورت گیرد می توان انتظار داشت به علت عدم حضور مجری درصدی از تقصیر را به ناظر داده و همچنین مالک نیز به خاطر عدم استفاده از افراد با صلاحیت اجرا، درصد بیشتری از سهم مجری را به خود اختصاص خواهد داد. توصیه می شود این موضوع به مالک انتقال داده شود تا از تبعات عدم استفاده ازمجری ذیصلاح مطلع گردد.

چه ساختمان هایی نیاز به مجری دارند؟

برپایه ی تفاهم نامه ای که بین شهرداری، شورای اسلامی پایتخت (تهران)، نظام مهندسی این استان صورت گرفته استفاده از مجری ذیصلاح جهت شروع و انجام عملیات ساختمانی الزامی می باشد. این تفاهم نامه برای اجرای شناسنامه فنی و ملکی ساختمان و الزام حضور سازندگان ذیصلاح برای افزایش کیفیت ساخت و ساز و کاهش حوادث ساختمانی بسته شده است. سازندگان ذیصلاح در ۲ بخش مهندسی و استادکاران و کارگران دارای صلاحیت از موارد مطرح و قید شده در تفاهم نامه است. بر پایه این تفاهم نامه، حضور سازنده ذیصلاح جهت بناهای دارای بیش از ۶ طبقه با ارتفاع از روی زمین و مساحت بالغ بر پنج هزار متر مربع در همه ی مناطق اجباری ودر منطقه ۲ برای همه ی گروه های ساختمانی الف، ب، ج، د الزامی می باشد.ساختمان ها از نظر میزان ارزش به چهارگروه الف، ب،ج، د دسته بندی می شوند. و درباره ی هر یک از این گروه ها نیز مهندسین عمران و معماری متناسب با آنها در صلاحیت های نظارت و طراحی تعیین شده است. گروه اول ساختمانی الف جهت بناهای دارای یک تا دو طبقه با حداکثر زیر بنای ۶۰۰ متر مربع، گروه ب برای ساختمان های سه تا پنج طبقه با حداکثر زیر بنای دو هزار متر مربع، ج برای بناهای ۶تا ۱۰ طبقه با حداکثر زیر بنای پنج هزار متر مربع و د برای بیش از ۱۰ طبقه ارتفاع و بالغ بر پنج هزار متر مربع زیر بنا مشخص شده است. تفاهم شده است که مجوز آغاز عملیات ساختمانی تا معرفی و ثبت قرارداد مجری ذیصلاح صادر نشود.پایان عملیات ساختمانی به شرط امضای مجری و صدور شناسنامه فنی می باشد.

مهندس مجری اجباری است؟

در پاسخ به این سوال می توان عنوان کرد که مهندس مجری اجباری است اگر مهندس مجری ببیند که در صورت ترک کارگاه (محل کاری ساختمان )قرار است چه اتفاقی در صورت وقوع حادثه ی ساختمان برایش بیافتد طوری که بیشترین درصد مسئولیت و خسارت ایجاد شده متوجه خودش گردد .سعی می کند تا دیگر محل کارگاه را به راحتی ترک نکند. متاسفانه دیده شده است که در بیشتر پروژه های ساختمانی مالک ساختمان انتظار دارد در مقابل حق الزحمه ای که به مهندس مجری می دهد کارگاه را ترک نموده و به هیچ عنوان به پروژه ساختمانی سرکشی نکند. که این خودش نوعی مسئله ی مشکل دار و دردسرسازی برای مهندس مجری خواهد شد. پس نتیجه می گیریم مهندس مجری بهتر است حتی برای یک لحظه محل کار خود را ترک نکند و حضور مهندس مجری در محل برای جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار اجباری باشد.

وظایف مهندس ناظر ساختمان

وظایف مهندس ناظر ساختمان هم به شکل عمومی می باشد و هم خصوصی. در شکل عمومی مهندس ناظر ساختمان یکسری وظایف عمومی دارد که مربوط به همه ی مجریان شرایطش یکسان می باشد به این صورت که نقشه ها باید تطبیق داشته باشند بر مشخصات درج شده در پروانه ۲-برای هر یک از مراحل مختلف نوعی برنامه ریزی انجام شود بطوری که نتیجه آن به ناظر و مالک گزارش شود. ۳-رعایت قوانین و اصول امنیتی در کارگاه به وسیله ی افرادی که در اجرا دخالت می کنند.۴ -ایجاد هماهنگ شدن با ناظران، صاحب کار، اجرا بر پایه ی قوانین و ویژگی فنی در هر مرحله از کار ۵-اگر از مهندسین، تکنسین، معماران تجربی، پیمانکاران استفاده می شود باید دارای صلاحیت و تجربه لازم باشند.۶-آماده سازی و امضای سه سری نقشه کامل ۷-رعایت شرایط خصوصی قرارداد و موارد درج شده در پروانه و نقشه های مصوب ۸-رعایت همه ی قوانین حاکم در ساخت و ساز شهری مثل مقررات ملی، ضوابط شهرسازی، بخشنامه قانونی صادر شده از مراجع ذی ربط ۹-اجرای موضوع قرارداد باید با اصول مهندسی و کیفیت مناسب و استفاده از مصالح مرغوب در حد استاندارد اعلام شده منطبق باشد.۱۰-انجام عملیات بیمه کیفیت جهت بخشهای متفاوت

ساختمان مثل ضمانت نامه های بانکی به نفع صاحبان کار

وظایف خصوصی: شامل قرارداد مدیریت پیمان، قرارداد اجرا با مصالح، قرارداد اجرا بدون مصالح می باشد.که در هر یک از این قراردادها مواردی به صورت اختصاصی و با توافق بین طرفین انجام می پذیرد .دو طرف باید مفاد قرارداد را رعایت کنند و این شرایط به نسبت نوع اسکلت، شرایط مکانی پروژه و ..می تواند تغییر یابد. مهندسین ناظر باید از مالک تقاضا کنند تا یک نسخه از قرارداد بین مالک و مجری را به ایشان تحویل دهد.

مهندس مجری حقیقی

در تعریف مهندس مجری حقیقی می توان به این صورت عنوان کرد که فردی که دارای صلاحیت لازم از سازمان نظام مهندسی کشور است که مسئولیت نظارت بر ساخت و ساز پروژه های عمرانی را دارد و در واقع مجری حقیقی نماینده فنی و قانونی انبوه ساز ویا همان کارفرما می باشد. که همه ی مراحل وکار پروژه ساخت و سازباید زیر نظر او انجام شود مجری حقیقی باید در برابر هر مرحله از ساخت و ساز و هر مشکلی که انجام می شود در مقابل ناظر پروژه و کارفرما جوابگو باشد. مجری حقیقی ساختمان باید تمام قوانین و مقررات و ضوابط فنی و شهرسازی را در پروسه اجرا اعمال نماید و پروژه را منطبق بر نقشه های تصویب شده برای اخذ جواز ساخت پیش ببرد.

وظایف مهندس مجری حقیقی

استفاده از نیروهای دارای صلاحیت و مهارت با تجربه ی کامل برای اهداف پروژه های عمرانی و در حال اجرا، از جمله وظایفی است که در پروسه ساخت و ساز بر عهده مجری حقیقی است علاوه بر این مورد مهندس مجری حقیقی در تامین مصالح مورداحتیاج برای ساختمان نیز مسئول است و باید مصالح با کیفیت و مطابق نقشه را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. یکی از اصلی ترین وظایفی که مجری حقیقی ساخت و ساز می تواند داشته باشد ایجاد امنیت در اجرای پروژه عمرانی و رعایت اصول ایمنی و حفاظت کارگاه است. گرفتن تاییدیه ناظران، گردآوری برنامه های زمان بندی ،پیگیری بیمه ساختمان، رعایت اصول ایمنی کارگاه و کارگران، انجام کارهای اداری و مالی، تنظیم قرارداد با نیروها از وظایف دیگر مجری حقیقی می باشد.

شرایط مجری ذیصلاح حقیقی

۱-مطالعه ی صلاحیت افراد حقیقی بر اساس سابقه، درستی کارهایی که انجام داده اند، توانایی مالی و پروانه اشتغال است.
۲-ارائه پروانه اشتغال به کار مهندسی تجربی یا کاردانی در رشته های معماری و عمران
۳-داشتن ۵۰ درصد از امتیازاتی که ارتباط دارد با پایه فرد حقوقی از جداول و موارد مشخص است .
۴-حوزه انجام کار فرد حقیقی باید استانی باشد که پروانه را ارسال کرده است.

برگه مهندس مجری

مجری فردی است که دارای پروانه اشتغال معتبر از سازمان نظام مهندسی با صلاحیت اجرا باشد و طی سندی اجرای ساختمانی را بر عهده دارد. جهت آسانی در انجام اموراداری بیشتر شهرداری ها برگه هایی به صورت فرم انتشار می کنند و از مالکان درخواست می نمایند جهت صدور پروانه ساخت آن برگه ها را به مهر و امضای مهندسان مربوطه برسانند. مبنای برگه های مذکور و احتیاج به امضای مهندسان مربوطه جز قوانین با اهمیت کشور می باشد. با توجه به پیگیری مهندسان عضو سازمان های نظام مهندسی و نامه های ارسال شده از سمت این سازمان ها و همچنین الزاماتی که از سوی مهندسان ناظر برای بکارگیری مجری به مالکان و سرمایه گذاران معین می گردد باعث شده است تا طی ماههای اخیر تقاضاهای بیشتری جهت برگ تعهد مجری در بازار ساخت و ساز ایجادشود .اما مهندسان مجری پیش از صدور برگ تعهد اجرا باید مطالعات ویژه ای در حوزه ی مسئولیت ها و اختیارات خودانجام دهند. تا فعالیت حرفه ای در این زمینه برای ایشان منجر به آسیب و خسارت نگردد.

 

تعهدات مهندس ناظر ساختمان

بعد از آغاز ساخت و ساز در پروژه، سرپرست هر روز باید به محل کار برود و از انجام دادن صحیح و درست مراحل پروژه اطلاع پیدا نمود و راه کارها و مشکلات را به کارفرما اطلاع دهد. این مورد به ۲ طرف کمک می نماید تا درباره ی هر تغییر در برنامه ها و یا موفقیت زود به هنگام پروژه به روز بوده و به برنامه خود پایبند باشند. نظارت بر موفقیت کار روزانه به سرپرست این امکان را می دهد تا مشکلات را زود مشاهده نماید. سپس با پیمانکار تماس حاصل کرده وخیلی زود موضوع را به او اطلاع رسانی نماید.اما در اصل تعهدات مهندس ناظر ساختمان شامل موارد زیر است.
۱-نظارت برحسن انجام کار براساس ضوابط فنی و اجرایی و مقررات ملی ساختمان
۲-نظارت بر همه ی کارهای ساختمانی با توجه به پروانه فرستاده شده از شهرداری و ارائه گزارش های پیشرفت کار به شهرداری
۳-قصد مسافرت بالاتر از یک ماه و معرفی مهندس ناظر دیگری به جای خود به شهرداری برگه تاییدیه کارساختمانی به شهرداری پس از پایان کار
۴-گزارش مرحله ای ناظر برای نداشتن خلافی
۵-گزارش کارهای تخلف مالک یا کارفرما

مسئولیت سازنده ساختمان چند سال است؟

بر اساس مصوبه ی قانون کار مسئولیت هر گونه خسارت جانی و مالی بر اثر ریزش و سقوط سنگ ریزه از ساختمان تا ۱۰ سال بر عهده ی سازنده ساختمان می باشد.

کنده شدن سنگ نما

گاهی اوقات بر اثر بروز عوامل مختلفی مثل قدیمی شدن بافت ساختمان و فرسوده شدن آن ،نشست ساختمان، بازسازی نمای داخلی ساختمان، عوامل طبیعی مثل زلزله، طوفان، آب، باد ،باران، برف، نداشتن ملات کافی پشت سنگ باعث می شود که سنگ از محل جایگاه خودش در نمای ساختمان شل شود و درجه ی محکم بودنش را در بخش نمای ساختمان از دست بدهد. این مسئله سبب می شود که سنگ ساختمان سست شود و به زودی به پایین ارتفاعات پرتاب شود. پرتاب سنگ ریزه از نمای ساختمان باعث زشت شدن نمای ساختمان و به وجود آوردن خطرات متعددی از جمله خسارت جانی و مالی بزرگ به ماشین های پارک شده در پایین ارتفاع ساختمان و افرادی که در حال تردد هستند و حتی خانه ها و ساختمان های مجاور در همسایگی این ساختمان در حال تخریب می شود.

شکایت از نماکار

در نظر داشته باشید اگر سنگ ریزه یا مصالح سنگین تر از ارتفاعات ساختمان به پایین پرتاب شد و باعث بروز خسارت مالی یا جانی گردید باید از سازنده ی ساختمان مورد نظر شکایت کنید دلیل شکایت شما از سازنده این است که سازنده مسئول جبران همه ی این خسارات مربوط به ساختمان است و در این جا نماکار مسئولیت خاصی ندارد و شکایت از نماکار به طور کامل بیهوده است. سازنده در زمان ساخت بنای ساختمان از کارگرانی استفاده می نماید که برای کار کردن در بخش نمای ساختمان پول کمی می گیرند و ارزان کار می کنند در نتیجه سازنده ضامن محکم بودن سنگ نمای ساختمان نخواهد بود. معمولا در این بین از کارگران افغانی استفاده می شود زیرا این کارگران پول زیادی نمی گیرند. و در نتیجه نماکار هر جور که علاقه دارد سنگ نمای ساختمان را می چسباند.در نتیجه فقط از سازنده ی ساختمان شکایت کنید زیرا سازنده به نماکار برای چسباندن سنگ نمای ساختمان دستور می دهد که به طور مثال سنگ را به چه ترتیب و شکلی بچیند.

جلوگیری از ریزش سنگ نمای ساختمان

برای جلوگیری از سقوط و پرتاب سنگ ریزه به پایین ارتفاعات ساختمان باید با رعایت نکات ایمنی کاملا محکم و ایمن ساخته شود. به طوری که در آینده شاهد پرتاب و سقوط سنگ نما به پایین ارتفاعات و ایجاد خسارت مالی و جانی برای افراد مختلف نشویم .اما امروزه متاسفانه شاهد ساخت ساختمان هایی هستیم که با کوچکترین تکان باعث بروز خسارت جانی و مالی بر افراد می شود. چنین ساختمان هایی که با کیفیت پایین ساخته شدند درآینده یی نزدیک دچار ریزش بنا خواهند شد.برای جلوگیری از ریزش سنگ نمای ساختمان باید از عملیات پیچ و رولپلاک استفاده نمود. و جای سنگ نماهای ساختمان را کاملا محکم ساخت تا باعث ریزش و سقوط به پایین ارتفاعات و به دنبال آن خسارت مالی و جانی نگردند. عملیات پیچ و رولپلاک توسط نیروی کارآمد شرکت های معتبر ساختمانی بدون استفاده از داربست و به وسیله ی طناب محکم و تجهیزات لازم برای بالا رفتن از ارتفاعات ساختمان مورد نظر صورت می گیرد. استفاده از سنگ مرغوب برای چسباندن سنگ نمابه ساختمان مورد نظر مثل تراورتن گزینه ی بسیار مناسبی می باشد به شرط آن که ترکی روی سطح سنگ وجود نداشته باشد. اما استفاده از سنگ گرانیتی به علت سنگین بودن و به علت سطح صاف و صیقلی قابلیت چسبندگی کمتری دارد و نمی تواند ملات را در خود نگه دارد. در نتیجه به راحتی از نمای ساختمان کنده شده به پایین ارتفاعات ریزش می نمایند.

 

روش بعدی برای جلوگیری از ریزش سنگ نما به پایین ارتفاعات استفاده از اسکوپ کردن سنگ نما می باشد به این صورت که جایگاه سنگ نما با عملیات پیچ و رولپلاک در نمای ساختمان سفت و محکم می شود زیرا هر سنگی بعد از گذشت ۱الی ۳ سال ممکن است به دلایل مختلف از ساختمان ریزش کند اما با عملیات پیچ و رولپلاک جایگاه سنگ ها در محل محکم می شود. با این کار کمک زیادی به بخش ایمن سازی نمای ساختمان خواهیم نمود. در بعضی مواقع با تشخیص نیروهای متخصص شرکت در زمینه ی میزان شل بودن بعضی سنگها در بعضی قسمتهای ساختمان ابتدا با ابزار دریل، مته سنگ سوراخ و بعد به وسیله ی پیچ های محکم از نوع گالوانیزه عملیات محکم سازی سنگ نمای ساختمان انجام می شود.

استفاده از ملات مرغوب و با کیفیت به پشت سنگ نماهای ساختمانی باعث استحکام و دوام بیشتر نمای ساختمان می شود. برای ساختن ملات مرغوب که باعث چسبندگی بیشتر شود باید از ماسه شسته شده استفاده نمود. زیرا زمانی که ماسه ای شسته می شود این عمل باعث ایجاد نوعی چسبندگی و محکم کردن سنگ نما به محل جایگاه اصلیش در نمای ساختمان می گردد.

یکی دیگر از راه های جلوگیری از سقوط سنگ نما در ساختمان استفاده از دریل مخصوص می باشدکه برای اسکوپ نمودن و عملیات پیچ و رولپلاک سنگ نما استفاده از این ابزار الزامی می باشد.استفاده از دریل مخصوص و اندازه ی مته در افزایش کیفیت کار موثر می باشد. اگر از مته ضخیم برای سنگهای ظریف جهت سوراخ نمودن استفاده نمایید سنگ دچار شکستگی و ترک خواهد شد و بعد آن خطر ریزشش از بالای ارتفاعات ساختمان شدت می یابد. در نتیجه برای جلوگیری از چنین اتفاقی از دریل مخصوص و مته متناسب با نوع سنگ مورد نظر استفاده نمایید.

یکی دیگر از راه های جلوگیری از سقوط سنگ نما در ساختمان این است که از ماسه خشک برای چسباندن به پشت سنگ نما استفاده نشود زیرا باعث کاهش مقاومت چسبندگی و سقوط سنگ نما به پایین ارتفاعات ساختمان خواهد شد. ماسه خشک به علت خاصیت خشکی زیادی که دارد به سنگ نمی چسبد در نتیجه سنگ نما از محل نمای ساختمان شل و کنده خواهد شد.

یکی دیگر از راه های جلوگیری از سقوط سنگ نما به پایین ارتفاعات این است که به سنگ در هنگام بازسازی داخل خانه ضربه ای وارد نشود. زیرا هر گونه ضربه ای به پشت سنگ آن را از محل نمای ساختمان شل و به پایین ارتفاعات ساختمان پرتاب می نماید .نتیجه این که در هنگام بازسازی داخلی خانه باید خیلی مراقب باشید زیرا کوچکترین ضربه باعث به وجود آمدن خسارت مالی و جانی به افراد خواهد شد.

یکی دیگر از راه های جلوگیری از سقوط سنگ نما به پایین ارتفاعات برای بعضی از افراد که برای نمای ساختمان از سنگ آنتیک استفاده می نمایند استفاده از چسب مخصوص سنگ می باشد که باعث محکم شدن و استقامت کافی در سنگ و جلوگیری از ریزش و پرتاب آن به پایین ارتفاعات خواهد شد.
رعایت کردن فاصله بین پیچ و رولپلاک مهم است اگر این فاصله زیاد باشد و فاصله استاندارد رعایت نشده باشد امکان دارد پس از گذشت چند سال شاهد شل شدن و افتادن سنگ ها باشیم .حتی اگر فاصله ی بین سوراخ کاری ها کم باشد باعث ایجاد ترک و شکستگی در سطح سنگ می گردد.

مقررات نمای ساختمان

در هیچ قسمتی از سطوح خارجی بنا پنجره یا هواگیر مشرف به مالکیت مجاور نمی توانید بسازید. درصورتی این عمل را می توان انجام داد که از حد مالکیت مجاور حداقل ۲متر عقب نشینی صورت پذیرفته باشد در این صورت پنجره ها باید در ارتفاع ۱٫۸۰متر از کف مربوطه به شکل غیر بازشو بوده و به کمک شیشه مات و یا مصالح مشابه بیرون آنها غیر قابل مشاهده شود.

لزوم به رعایت و انجام کار نماسازی در پروانه ساختمانی باید قید شود. صادر شدن گواهی عدم خلاف، به شرط رعایت و انجام این دستورالعمل است .
مالک و مهندسین طراح معمار باید طرح نمای ساختمان با مشخصات رنگ، جنس و نوع مصالح با موارد اجرایی لازم و براساس دستورالعمل پیش از صدور پروانه ساختمان به شهرداری منطقه و گرفتن تاییدهای لازم از شهرداری ارائه نمایند. و جهت ضمانت اجرا باید پیش از صدور پروانه ساختمان به وسیله ی شهرداری منطقه از مالک و مهندسین طراح و ناظر تعهد گرفته شود.

مهندسین ناظر معماری باید نظارت بر عملیات انجام طرح نمای مصوب از زمان اجرای سقف اول را داشته باشند.
معاون شهرسازی منطقه باید برای بهتر شدن اجرای دستورالعمل نماسازی برای همه ی ساختمان های واقع در محدوده منطقه نظارت کامل داشته باشد.
توجه کنید رعایت اصول معماری اصیل و بومی به عنوان اساس در طراحی و اجرای نمای ساختمان ها لزوم دارد. بهره بردن از سبک و فرم ناهماهنگ با معماری اصیل در نمای ساختمان در طراحی و ساخت بنا ممنوع است.

طراحی واجرای ساختمان ها باید به حالتی باشد که با منظر شهری و خیابان، محله، عناصر طبیعی ،محیطی، هنجارهای فرهنگی هماهنگ باشد. ساختمان ها باید به شکلی طراحی شوند که شکل ،مقیاس، مصالح، رنگ، تناسبات حجم آن هماهنگ با محیط اطراف باشد و از مصالح بوم آورد جهت نماسازی بهره گرفته شود.
استفاده از سنگهای طبیعی و مصنوعی با رعایت ضوابط و نکات ایمنی و با رنگهای مشخص بیان می گردد.

بهره گرفتن از نماهای پرده ای مانند آلومینیوم شیشه ای کامپوزیت شیشه رفلکس و..در نماهای اصلی و جانبی ساختمان های عمومی، دولتی ممنوع است.
جنس بکار برده شده در نمای ساختمان باید طوری باشد که بتوان آن را به راحتی پاکسازی نمود بطوری که باعث آلودگی زیست محیطی نشود.

استفاده صحیح و درست از مصالح و تکنولوژی های نوین در طراحی و عملیات نماهای ساختمان در حالتی که همخوان و هماهنگ با قوانین این عملیات باشد و باعث آلودگی های زیست محیطی و بصری نگردد و مشروط به تایید معاونت شهرسازی و معماری شهرداری شهر مورد نظر مورد سنجش قرار خواهد گرفت.
نمای ساختمان های مجاور و در حریم بناهای تاریخی ،باید تابع ضوابط و مقررات به تصویب رسیده ی ذیربط باشد.
انواع مبلمان و تابلوهای شهری، از ضوابط و مقررات مربوطه پیروی می نماید. در طراحی نمای ساختمان های عمومی، تجاری، خدماتی، اداری، درمانی و..باید محل تابلو پیش بینی و معین شود.

مرمت نمای ساختمان

گاهی اوقات شاید برایتان این موضوع مهم پیش آمده باشد که از کنار ساختمانی از یک خیابان یا کوچه در حال عبور هستید و می بینید که بعضی قسمت های نمای ساختمان دچار خرابی و آسیب شده اند و چاره ایی جز تعمیر و بازسازی ندارند. در این بین ساختمان هایی قدیمی دیده می شوند که نمای آنها در اثر گذشت زمان دچار خوردگی و آسیب شده است. صاحبان این ساختمان ها برای حفظ خانه های قدیمی خود چاره ایی جز مرمت نمای ساختمان ندارند. یعنی بنابر نیازها و تقاضاهای روز افراد نمای ساختمان را به شکل امروزی مرمت و تعمیر نمایند.اما عملیاتی که بر روی نمای ساختمانی می توانید انجام دهید شامل: رنگ آمیزی نمای ساختمان، شستشوی نمای ساختمان ،نورپردازی نما، نصب آلمان های جدید به وسیله ی جوشکاری در ارتفاع، نصب فلاشینگ و آب چکان ،توری کشی نورگیرها، اجرای کانال تهویه، کابل کشی مجدد برای ساختمان، نصب دیواره های سبز و دیگر خدماتی که بنا به احتیاج روز قصد اجرای آن بر روی نمای ساختمان را داریم جزیی از ارتقا و زیباسازی نمای ساختمانی می باشد. انجام کلیه ی فعالیت هایی که باعث تعمیر، نگهداری، نجات نمای ساختمان از آسیب های جدی می گردد و اجرای این کارها قابل چشم پوشی نیست زیر مجموعه ی مرمت و مقاوم سازی نمای ساختمان است. طرز اجرای مرمت نمای ساختمان به مصالح و متریال ساخت نما وابسته است. مرمت نمای ساختمان شامل ۲ زیر شاخه ی اصلی مقاوم سازی نمای ساختمان در مقابل ریزش در نماهای سنگی و مقاوم سازی نما در مقابل انتقال رطوبت بیرون ساختمان به درون از طریق نمای ساختمان است.

شکایت از سازنده ساختمان

قراردادی بین سازنده ی ساختمان و مالک ساختمان برای انجام مراحل ساخت ساختمان انجام می شود که بر طبق این قرارداد همه ی قوانین و مقررات مربوط به ساخت باید رعایت شود و هر گونه مغایرتی در نحوه ی ساخت ساختمان مورد نظر پس از اتمام کار یا در حین انجام کار در نحوه ی ساخت بنا انجام شده باشد مالک ساختمان به راحتی می تواند از سازنده ی ساختمان شکایت نماید. در متن قرارداد باید مواردی مثل، مصالح مورد احتیاج برای ساخت ساختمان، تاریخ شروع قرارداد برای ساخت ساختمان، تاریخ اتمام و تحویل کار، نوع مواد و مصالح به کارررفته در انجام مراحل مختلف ساختمان، و سایر جزییات لازم درج شده باشد. اگر بعد از اتمام کار ساختمان مالک با مصالح نامرغوب ،عدم استاندارد بودن در ساخت و ساز بنا، اشکال در بخش تاسیسات برقی، لوله کشی، سرمایش ،گرمایش و ..مواجه شد باید از سازنده ساختمان شکایت کند. اما طرح شکایت مالک ساختمان از سازنده ساختمان زمانی قابل اجرا است که در قرار داد موارد قید شده باشد و حالا پس از اتمام مراحل کار ساختمان یا حین انجام کار با موارد داخل قرار داد بنابه دلایل خود سازنده متفاوت عمل شده باشد.

نحوه ی تنظیم طرح شکایت از سازنده ساختمان

جهت این کار باید دادخواست تامین دلیل داده شود. دادخواست تامین دلیل جهت حفظ و ارائه دلایل محکمه پسند دادگاه می گردد. جهت درخواست تامین باید به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک مراجعه نمایید. سپس شورا به منظور بررسی موضوع درخواست مربوطه را به یکی از کارشناسان رسمی دادگستری در رشته مربوطه ارسال می نماید. بعد آن شورا صورتجلسه را بر مبنای تشخیص کارشناس بعد از حضور در ساختمان و بررسی مشکل مطرح شده و مشخص کردن میزان خسارت به وسیله ی وی تنظیم می نماید. در آخر می توانید اقامه دعوا نموده و مطالبه خسارت و جبران آن را علیه سازنده مطرح نمایید. در دادگاه نیز قاضی با توجه به موارد درج شده در قرارداد و نظر کارشناس حکم نهایی را اعلام می نماید.

وظایف سازنده ساختمان

یکی از اختلافات و دعوای حقوقی بین سازنده ی ساختمان و مالک ساختمان به علت عدم توجه سازنده به موارد داخل قرار داد است. وظیفه ی سازنده ی ساختمان است که به همه ی نکات و موارد قید شده در قرار داد عمل نماید و درست عمل نکردن هر یک از جزییات داخل قرار داد باعث ایجاد اختلاف بین مالک با خودش خواهد شد. بطوری که مالک قادر خواهد بود از سازنده به علت عدم رعایت موارد داخل مندرجات متن قرار داد شکایت نماید. استفاده از مصالح مرغوب با کیفیت، ساخت ساختمان بنابر استانداردهای لازم و صحیح، تاریخ شروع ساخت ساختمان و پایان ساختمان، استفاده از وسایل مورد احتیاج برای بخشهای مختلف ساختمان و..جز وظایف سازنده ساختمان است که در حین انجام عملیات پروژه ساختمانی باید رعایت شوند.

قانون خسارت ساختمان

فرآیند ساخت و ساز می تواند منجر به ایجاد سر صدا، سدمعبر، تجاوز به حریم معابر، حتی سقوط مصالح شود. هر کدام از موارد یاد شده به تنهایی می تواند باعث ایجاد سلب آرامش افراد و به خصوص همسایه های اطراف ساختمان گردد. ساختمان هایی که در مجاور سازه در حال ساخت می باشند بیشترین ضرر و آسیب را در طی دوره ی ساخت متحمل می شوند. هر گونه عیب و مشکلی میتواند به معنای نقض حقوق همسایه در ساخت و ساز تلقی گردد.که از طرف همسایه قابل شکایت و پیگیری می باشد. جهت جلوگیری از این مشکلات قانون و مقررات معینی تدوین شده است که سازندگان ملزم به اجرای آنها می باشند.

خسارت به ساختمان مجاور

در صورت ایجاد انواع مزاحمت در ساختمان های در حال ساخت، مطابق با قوانین می توان از آنها به راحتی شکایت نمود. همسایه ها و ساختمان های مجاور با مراجعه به شهرداری دادخواست خود را ارائه نمایند. اگر خلاف سازنده ی ساختمان ثابت شود دستور برای متوقف شدن عملیات ساخت و ساز تا رسیدگی به شکایت و رفع مشکل صادر می گردد. برای ثابت شدن تخلف، دادگاه افرادی متخصص را به محل ساخت و ساز ساختمان مورد نظر اعزام می نماید تا مقدار آلودگی صوتی و محیط زیستی را مورد بررسی قرار دهند. اگر میزان آلودگی در حد مجاز نباشدخسارت و ضرر وارد شده به وسیله ی کارشناس محاسبه می گردد. و با فرد متخلف بر خورد قانونی صورت می گیرد. اگر درمجاورت ساختمان در حال ساخت منازلی باشند که در این راستا آسیب دیده باشند همسایه مجاور می تواند نسبت به میزان خسارت مالی به دادگستری شکایت نماید. که بر طبق آن با پیگیری قضایی موضوع و نظر کارشناسان دادگستری میزان و اندازه ی خسارت مالی برای همسایه مجاور تعیین خواهد شد. اما گاهی با ادامه ی ساخت و ساز ترک ها ی ساختمان بیشتر می شوند تا جایی که ترک های جدید ظاهر می شوندیا مشکلاتی دیگر مثل کج شدن چارچوب درها،گیر افتادن درها، ایجاد صداهای جدید در ساختمان و گسترش ترک ها باعث می شود خسارت جانی و مالی بیشتری به همراه داشته باشد. گاهی اوقات قاضی رای بر جلوگیری از ساخت و ساز نمی دهد یا مثلا سازمان نظام مهندسی و شهرداری جواب خاصی نمی دهند در نتیجه همسایه مذکور با دیگر همسایگان مجبور می شوند با زور جلوی ساخت و ساز را بگیرند. که بعد از گذشت مدتی ترک ها متوقف شدند اما با توجه به خطر ریزش ساختمان و خسارت مالی شدید و با توجه به باز بودن پرونده در دادگستری باید تقاضای تامین دلیل از طریق شورای حل اختلاف گردد تا کار احداث چنین ساختمان خطرناکی موقتا دست نگه داشته شودتا بلکه کارشناس مشخص نماید که این ساختمان می تواند به کار خود ادامه دهد یا خیر.

نحوه ی شکایت از سازنده ساختمان مبنی بر افتادن سنگ نمای ساختمان

در این بین هم مالک می تواند از سازنده ساختمان در حال ساخت برای ریزش سنگ نما و پرتاب آن به پایین ارتفاعات ساختمان و ایجاد خسارت و زیان مالی یا جانی به افراد شکایت کند و هم ساکنین مجاور که در همسایگی ساختمان در حال ساخت هستند می توانند در صورت بروز مشکلات ریزش سنگ نما به ساختمان مجاور و یا پرتاب آن به پایین ارتفاعات و ضرر مالی به افراد و ماشین های پارک شده در مجاورت خیابان محل ساخت و ساز از سازنده شاکی شوند. و سازنده ی ساختمان در حال ساخت باید نسبت به جبران خسارت اقدام نماید. گاهی اوقات سقوط مصالح سنگین تر ساختمانی مثل سنگ نماهای بزرگتر منجر به فوت افرادی می شود که در پایین ارتفاعات در حال رفت و آمد می باشند. اگر ساختمان قدیمی باشد مسئولیت جبران خسارت مالی پرتاب سنگ نما و سقوط آن به پایین توسط خود مالک ساختمان است و افراد می بایستی از مالک شاکی شوند ولی ساختمان های درحال ساخت مسئولیت جبران خسارت مالی یا جانی به عهده ی سازنده ی ساختمان است که افراد یا همسایگان مجاور پس از ایجاد خسارت توسط سقوط سنگ نما به دادگستری، شهرداری، سازمان نظام مهندسی و در آخر شورای حل اختلاف برای گرفتن و جبران خسارت یا تعطیلی موقت یا کامل ساختمان در حال ساخت باید اقدام شود.

گرفتن خسارت از سازنده

اگر سازنده به مواردی که در قرار داد بین خودش و مالک است توجه نکند و خلاف آن عمل کند و منجر به خسارت مالی یا جانی گردد مالک می تواند از سازنده شکایت کند و طلب خسارت به میزانی که متضرر شده است را درخواست نماید.
نمونه متن شکایت از سازنده ی ساختمان

 

مسئولیت نشست ساختمان با کیست

یکی از عوامل مخرب که برای بیشتر ساختمان ها پس از گذشت زمان معینی اتفاق می افتد نشست ساختمان می باشد.اگر نتونیم جلوی نشست ساختمان را بگیریم سازه دچار خسارت و ضرر و زیان زیادی خواهد شد.مهندسین طراح و مجری پروژه باید پیش از شروع به ساخت یک سازه جدید عوامل به وجود آورنده ی نشست را جستجو نمایند تا از بروز مشکلات جلوگیری به عمل آید. در نظر داشته باشید اگر نشستی هم صورت پذیرد بابد با راه کارهای متفاوت جلوی پیشروی آن گرفته شود تا منجر به خرابی و خسارت به سازه نگردد.
نشست ساختمان چیست؟
به حرکت خاک به سمت پایین بر اثر فشار بار بیش از حد توان نشست گفته می شود. بار بیش از اندازه در ساختمان باعث به وجود آمدن نیروی تنشی تاثیرگذار عمودی بر سطح خاک می گردد.تنش اثرگذار منجر به افزایش حرکت عمودی وارد به ستون ها و سازه بر سطح خاک می گردد. برآیند این نیروها منجربه حرکت زمین ساختمان به سمت پایین می گردد. اکثر ساختمان ها در طی زمان این پدیده را با شدت متفاوت تجربه می نمایند. در حالتی که در الگوهای زهکشی اطراف ساختمان تغییراتی صورت گیرد و از پیش اقداماتی برای نشست ساختمان در نظر داشته باشیم احتمال نشست و میزان آن تا حد بالایی کم خواهد شد.
انواع نشست در ساختمان
تمام نشست ها در سازه های متفاوت به یک صورت انجام نمی شود بر اساس شرایط متفاوت مکانی ،زمانی سازه احتمال وقوع نشست ساختمان به صورتهای مختلف وجود دارد که به شکل زیر می باشند.
۱-نشست یکنواخت
در این مدل از نشست کل پایه ،زیر بنای ساختمان در همان بخش با حرکتی برابر به پایین حرکت می نمایند. به طور معمول در حالت ایجاد شکست یکنواخت هیچ گونه ترک خوردگی به نشانه نشست صورت نمی گیرد اگر هم احیانا ترکی صورت پذیرد خیلی ناچیز است.
۲-نشست دیفرانسیلی
حرکت غیر یکنواخت خاک های زیرین نشست دیفرانسیلی می باشد. که با سرعت های متفاوتی این حادثه در بخش های مختلف زیر ساختمان اتفاق می افتد.این مدل از نشست ساختمان باعث به وجود آمدن ترک خوردن ستون ها، سقف، دیوارها می شود.
عواملی هستند که باعث ایجاد انواع نشست در ساختمان می شوندکه در زیر به این موارد اشاره خواهیم کرد.
۱-خاک ضعیف زیر ساختمان و تحمل نکردن بار ساختمان
۲-خاک هایی که به هیچ عنوان مناسب نیستند و دارای تراکم ضعیفی هستند.
۳-بارندگی یا خشکسالی هایی که به شکل منظم صورت نمی گیرند.
۴-زهکشی ضعیف در اطراف خانه
۵-تغییرات ایجاد شده در جدول آب زیرزمینی
۶-درختان بزرگی که در همسایگی خانه شروع به رشد می نمایند.
۷-نشست از نشت لوله کشی و یا استخر شنا
۸-پمپاژ روغن یا آب از زمین مجاور

سبک سازی ساختمان

اگر از همان ابتدای ساخت سازه مورد نظر بیشتر از مصالح سبک جهت سازه استفاده شود.وزن کل سازه کم می شود. در نتیجه بار زیادی جهت پی صورت نگرفته و تا حد بالایی نشست کنترل می گردد. در بعضی اوقات عامل اصلی نشست رطوبت خیلی زیاد خاک یا کم و زیاد شدن نامنظم این رطوبت می باشد. این حالت برای ساختمان هایی که به سفره های آب زیرزمینی، قنات ها، چاه ها،منابع آبی نزدیک هستند صورت می گیرد در این حالت با ساخت زهکش های مناسب در اطراف ساختمان که رطوبت زیادی را بیرون می آورد از نشست ساختمان ممانعت به عمل می آید. گاهی اوقات ساختمان حین اجرای اسکلت ممکن است نشست داشته باشد در این صورت مهندس ناظر مقصر است. زیرا مهندس ناظر پیش از تحویل آغاز به کار باید گزارش خاک پرونده را مورد بررسی قرار دهد و از مکان پروژه در حال انجام بازدید نماید در حالتی که متوجه سست بودن خاک شد باید طی نامه ای به مالک و شهرداری گزارش دهد تا پیش از آغاز کار، مالک به مهندس محاسب مراجعه نماید و سپس با آن راه حلی را برای بهتر شدن خاک گزارش نماید. و مهندس محاسب بعد از آن به ناظر نقشه ای جدید گزارش نماید. اگر مهندس ناظر در مرحله گودبرداری و تخریب هم متوجه شود باید در گزارش های مرحله ای به شهرداری و طی نامه ای به مالک گزارش نماید و از مهندس محاسب درخواست تجدید نظر در نقشه های محاسباتی را نماید. در حالت اعلام نکردن مهندس ناظر در این مراحل و نشست ساختمان ناظر مقصر می باشد.

جمع بندی

شروع ریزش سنگ نما نشان بر این مسئله را دارد که هر لحظه امکان دارد سنگ از نقاط مختلف نما پرتاب شود و باعث خسارت های مالی یا جانی برای افراد مختلف پایین ساختمان را به دنبال داشته باشد. با توجه به قانون کار خسارت جانی تا ۱۰ سال بر عهده ی مالک و سازنده و همچنین مهندسین ناظر می باشد. طبق تجربیات به عمل آمده مسئولیت ریزش سنگ نما تا ۵ سال به عهده ی سازنده می باشد زیرا که کم کاری از سازنده می باشد و نیروهای افغانی کار سنگ کاری انجام می دهند. پس از گذشت این مدت یعنی ۵ سال مدیر ساختمان برای این که مسئولیت ساختمان را دارد مقصر شناخته می شود. مسئولیت حقوقی پرتاب سنگ نما ساختمان بر روی افراد، ماشین های پارک شده و عبوری و جبران خسارت بر عهده مدیر ساختمان می باشد. درصورت نداشتن صورت جلسه رسمی در خصوص تعیین مدیر ساختمان، مسئولیت جبران خسارت بر عهده مالکین مجتمع به نسبت مساحت آپارتمان است. در بحث نمای ساختمانی اصلی ترین افراد در معرض خطر سقوط سنگ نما ،ساکنین مجتمع، اتومبیل و اموال آنها می باشد. یکی از راه های مقاوم سازی سنگ نما برای جلوگیری از ریزش و پرتاب آنها به پایین ارتفاعات استفاده از عملیات پیچ و رولپلاک می باشد. پیچ مورد استفاده از نوع گالوانیزه و ضد زنگ می باشد در برابر عوامل جوی از خود مقاومت و استحکام زیادی نشان خواهد داد. جهت جلوگیری از ورود آب به داخل سنگ از بتون همرنگ سنگ استفاده نمایید. در این راستا شرکتهای معتبر خدمات نمای ساختمانی در شهرهای مختلف کشور برای انجام کلیه ی عملیات ساختمانی نیروهایی آموزش دیده و با مهارت تجربه کافی را طی گذراندن دوره های آموزشی کوتاه مدت برای کار در ارتفاعات ساختمانی استخدام می نمایند این نیروها پس از گذراندن دوره های آموزشی کار در ارتفاعات با طناب و تجهیزات مخصوص کار بدون داربست همانند صخره نوردان از ارتفاعات ساختمانی بالا رفته به همه ی نقاطی که افراد معمولی دسترسی ندارند این افراد دسترسی پیدا می کنند این افراد دارای شهامت و تسلط کافی کار بر روی طناب می باشند استفاده از طناب و کار بدون داربست با کمترین هزینه ممکن و صرفه جویی در هزینه، انرژی به بهترین شکل ممکن وبالاترین کیفیت توسط این شرکتها صورت می پذیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست